Geneesmiddelenfolders

Afdrukken

Spataders

Spataders zijn verzwakte en uitgezette aders. Spataders die dicht onder de huid van de benen lopen, zijn zichtbaar als zachte, blauwkleurige, kronkelend verlopende verdikkingen. Naast hun minder fraaie uiterlijk kunnen spataders ook de oorzaak zijn van pijnlijke en opgezette benen. Soms kunnen ze leiden tot open wonden.Oorzaken Normaal wordt het bloed vanuit de aders naar het hart teruggepompt, maar bij spataders loopt dit mis. Ofwel doordat de druk in de beenaders verhoogd is ofwel doordat de aderkleppen die moeten beletten dat het bloed dat naar het hart wordt gestuwd terugvloeit, slecht functioneren.
Het bloed hoopt zich dan op in de aders, vooral van de onderste ledematen, en wordt te traag naar het hart afgevoerd. Normaal zorgt het bloed ook voor de afvoer van vocht. Maar doordat het het bloed niet goed weggevoerd wordt, kan er zich vocht in de weefsels van het been en de voet beginnen opstapelen. Deze zwellen hierdoor op. Dit verschijnsel wordt oedeem genoemd. Het veroorzaakt het typische zware en pijnlijke gevoel in de benen.
Mogelijke oorzaken van spataders zijn een zwangerschap (omdat de vergrote baarmoeder de aders in de buik kan dichtdrukken en zo een verhoogde druk in de beenaders veroorzaakt), een tromboflebitis en zwaarlijvigheid. Sommige mensen worden ook geboren met defecte of onvoldoende aderkleppen.
Spataders komen voor bij één op tien mensen. Vrouwen hebben tweemaal zo vaak spataders dan mannen.

...........
 normaal spataders

Dikke zomerbenen Op warme dagen kan de hinder van spataders nog toenemen. Wanneer de temperatuur oploopt, kan het lichaam zijn overtollige warmte slechts moeizaam kwijt. Een van de manieren waarop dit gebeurt, is door het verwijden van de oppervlakkige bloedvaten in de huid. Het bloed stroomt dan dicht onder het lichaamsoppervlak zodat de warmte gemakkelijker afgegeven kan worden aan de buitenlucht. Dit bloed komt dus in aders terecht die reeds verzwakt zijn. De spieren van de verzwakte aders worden aangezet om zich te ontspannen. Bovendien wordt er meer bloed naar deze aders gestuwd. De verzwakte aders worden daardoor extra belast. Het bloed blijft nog langer staan, het oedeem wordt erger, de pijn en de hinder worden nog erger.
Behandeling Aderspatten genezen kan voorlopig nog niet. De artsen beschikken wel over een aantal mogelijkheden om de verzwakte aders te behandelen. Ze kunnen ze bv. wegsnijden, ze laten verschrompelen met inspuitingen, laserstralen, enz. Of en zo ja welke behandeling zal worden toegepast is afhankelijk van de ernst en de omvang van de spataders en de concrete klachten.
Het is bijgevolg belangrijk om tijdig in te grijpen en te voorkomen dat de spataders tot ernstige problemen kunnen leiden. Dit geldt vooral voor mensen die gemakkelijk last krijgen van zware benen, bv. voor mensen met een staand beroep, wanneer er in uw familie veel aderspatten voorkomen en voor zwangere vrouwen.
Drukkousen Draag op warme dagen speciale steunkousen die te koop zijn in de apotheek. Drukkousen zijn één van de beste manieren om klachten bij spataders te helpen voorkomen. Ze bieden de aders in de benen immers een zekere ondersteuning en helpen voorkomen dat ze overmatig uitzetten. Ze verminderen zo alvast een verergering van de klachten. Draag ze van bij het opstaan.
Drukkousen geven op warme dagen misschien een iets minder fris gevoel, maar het extra comfort maakt veel goed. Losse kousen zijn frisser dan panties, maar u moet opletten dat de kousenboord niet knelt. Knellende kousenboorden kunnen de klachten immers nog verergeren. Vermijd trouwens alle kledingstukken die de bloedsomloop in je benen kunnen hinderen.
Wanneer drukkousen niet voldoende helpen, kan het nuttig zijn om de overstap te maken naar echte compressiekousen. Deze sluiten zeer nauw rond het been en bieden een veel betere steun dan de gewone drukkousen. Ze moeten zo nauwkeurig passen dat ze per been afzonderlijk gemaakt worden op basis van metingen door een arts die hierin ervaring heeft.
Compressiekousen hebben echter het nadeel dat ze duur zijn en vaak slechts in een beperkt kleurengamma. Het is onbegrijpelijk dat fabrikanten nog steeds niet beseffen dat deze kousen er ook vrolijk mogen uitzien.

Andere tips

• Houd je benen uit de zon. Zonnebaden is geen goed idee wanneer je last hebt van aderspatten. De rechtstreekse warmte van de zon zorgt immers voor een extra uitzetting van de aders in je benen. Zet je liever in de schaduw van een boom of struik.
• Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad geen goed idee.
• Ook het ontharen van de benen met warme was is af te raden.
• Koude douches van de benen zijn bij warm weer evenmin aangeraden. De aders trekken er wel door samen, maar zetten in een reactie nadien vaak extra uit. Wanneer je de benen toch wil spoelen, neem je best een lauwe douche met water op lichaamstemperatuur.
• Blijf niet te lang aan een stuk zitten of rechtstaan. Indien u een zittend beroep hebt, moet u geregeld, minstens om de 20 minuten zeg maar, even opstaan en rondwandelen. Hebt u een staand beroep, ga dan af en toe even zitten.
• Af en toe even gaan liggen, bv. bij een middagdutje, kan helpen. Leg de benen daarbij liefst wat hoger dan het hart. Dit bevordert het wegvloeien van het bloed en helpt een eventueel oedeem afnemen. Dit geldt trouwens ook voor het slapen. Ook indien u in een 'luie' zetel ligt, is het aan te raden om de voeten omhoog te leggen op een stoel of een speciaal voetbankje.
• Zeul niet met zware lasten. Bij een zware hefinspanning worden de aders in de benen extra onder druk gezet, waardoor ze verder kunnen uitzetten. Vraag eventueel of andere mensen u kunnen helpen om zware voorwerpen op te heffen of verdeel de last in meerdere kleine pakjes die niet zo zwaar zijn.
Sport Tot de beste remedies tegen spataders behoren sporten waarbij u de beenspieren aanspreekt, zoals joggen, wandelen, fietsen, zwemmen en allerhande lichte beenoefeningen. Wanneer de beenspieren samentrekken, drukken zij de aders samen die diep in het been lopen. Daarbij wordt het bloed weggeperst, zodat de zwelling van de aders tegengegaan wordt.
Wandelen dient wel tegen een flink tempo te gebeuren,waarbij u de indruk krijgt dat u zich moet inspannen. Een stevige strandwandeling over het losse zand is bv. uitstekend. Langs markten of etalages slenteren, kan u echter niet tot wandelen rekenen. De spieren moeten daarbij immers te weinig inspanning leveren om enig effect te hebben op de diepe aders in het been.
Er bestaan ook enkele eenvoudige, maar nuttige oefeningen die u nagenoeg overal kan uitvoeren. Zo kan u bv. afwisselend op de hielen en op de tippen gaan staan. Krul de tenen zoveel mogelijk naar boven wanneer u op de hielen staat zodat u voelt dat je kuiten gespannen worden. Zorg echter wel voor de nodige steun wanneer uw evenwicht niet al te best is.