Beweging

Afdrukken

Beweging

* Bewegen houdt spieren en gewrichten soepel.

* Bewegen verstevigt spieren. Dit is belangrijk omdat geoefende spieren het gewricht beter ondersteunen, waardoor het meer kan verdragen en minderpijn doet.

* Bewegen helpt u gewicht onder controle te houden. Overgewicht betekent een extra belasting voor de gewrichten en leidt tot meer pijn.

* Inactiviteit zorgt onherroepelijk voor een verlies van conditie met een verzwakking van de spieren, een verstijving van de gewrichten, en een verlies aan bewegingsmogelijkheden.

* Veel mensen met pijnlijke en stijve gewrichten stoppen spijtig genoeg te vroeg met hun bewegingsprogramma. Namelijk nog voor ze de positieve effecten ervan kunnen ervaren. Teveel pijn of vermoeidheid kan daarvan de oorzaak zijn. Het is daarom belangrijk om de oefening aan te passen aan de individuele omstandigheden. In overleg met een arts kan eventueel overwogen worden om kort voor de aanvang van de bewegingsessies een extra pijnstiller in te nemen. Overleg eerst echter goed met je arts wat wel en niet kan.

* Een andere mogelijkheid is het gebruik van koude of warme kompressen op de getroffen gewrichten voor de oefeningen. Koude en warmte kunnen de pijn en andere ongemakken helpen verlichten. Een warme verpakking ontspant de spieren en maakt de gewrichten soepeler en beweeglijker. Koude kompressen kunnen de pijnlijke zone wat verdoven of gevoelloos maken.

* Welk oefenprogramma je ook begint, het is altijd aangewezen eerst grondig te overleggen met arts en fitnessinstructeur met ervaring of inzicht in de problematiek. Slecht uitgevoerde oefeningen kunnen immers problemen veroorzaken of verergeren.

De gewrichten soepel houden blijft de belangrijkste doestelling van fitness-oefeningen. Een verlies aan lenigheid in die gewrichten resulteert in een verstrakken van de omliggende spieren, ligamenten en ander weefsel. Het gevolg is een direct verlies aan levenskwaliteit. Dagdagelijkse handelingen zoals de schoenen dichtknopen of iets van de grond oprapen worden dan moelijker. Tijdens perioden van opflakkering is het raadzaam om te de lenigheidsoefeningen te stoppen of de belasting ervan sterk te beperken.

Het beste oefent u in periodes van de dag waar u het minste pijn hebt aan de gewrichten. Bouw u oefeningen langzaam op. Doe dit steeds in overleg met een arts.

Verbonden onderwerpen