Fyto-oestrogene

Afdrukken

Fyto-oestrogenen in soya

In vergelijking met Westerse vrouwen, hebben Aziatische vrouwen veel minder kans op het ontwikkelen van borst- en baarmoederhalskanker, op hart- en vaatziekten, op botontkalking en op allerlei ongemakken tijdens de menopauze. Dat zou vooral te maken hebben met hun eetgewoonten en met name de dagelijkse consumptie van soja.fyto-oestrogenen
Het consumeren van veel sojaproducten wordt geassocieerd met een verhoogde botmassa bij vrouwen na de menopauze. Hierdoor wordt het risico van botbreuken verkleind. Het kan ook helpen bij het voorkomen van de effecten van een laag oestrogeengehalte. Bij dunne vrouwen blijken botten breekbaarder te zijn dan bij dikkere vrouwen. Dit onderzoek is gedaan door de inname van isoflavonen te bekijken bij 478 vrouwen na de menopauze. Isoflavonen zitten veel in voedsel als tofu, gekookte sojabonen en sojamelk. De verklaring die ervoor gegeven wordt is dat het plantaardige oestrogeen in soja, bekend als fyto-oestrogeen, de symptomen van de menopauze kan verlichten. Vooral isoflavonen, waarvan de chemische structuur lijkt op die van het vrowuelijke hormoon oestradiol, lijken dezelfde effecten te hebben als het natuurlijke oestrogeen. Consumptie van isoflavonen kan helpen wanneer tijdens de menopauze de productie van oestrogeen vermindert. Een lage concentratie van oestrogeen kan het risico verhogen van osteoporose en kan leiden tot symptomen zoals opvliegers, irritatie, rugpijn en depressie. Het consumeren van groet hoeveelheden isoflavonoïden in een vroeg stadium van de menopauze heeft vooral effect op de symptomen.
In soja komen er 3 belangrijke isoflavonen voor: genisteïne, daidzeïne en glyceteïne.
De gunstige werking hebben de isoflavonen te danken aan hun moleculaire structuur die nauw aansluit bij het vrouwelijk hormoon oestradiol (oestrogeen).isoflavonen
Het unieke aan soja is dat geen enkele andere plant zo rijk is aan isoflavonen.
De isoflavonen zijn niet homogeen verdeeld over de sojaboon. Genisteïne en daidzeïne komen vooral voor in de cotyledonen (dit zijn de 2 helften waarin een sojaboon uiteenvalt bij het verwijderen van de pel), terwijl glyceteïne veel meer in de kiem voorkomt.

Het zijn vooral genisteïne en daidzeïne welke uitvoerig bestudeerd worden en waarvan de positieve invloed op onze gezondheid ondertussen veelvuldig werd beschreven.




Verbonden onderwerpen