Vitamine C

Afdrukken

Vitamine C

Mensen die naargelang de kracht van hun immuniteit 1000 tot 6000 milligram vitamine C per dag innemen, beschermen zich niet alleen tegen de typische winterkwaaltjes, maar voorkomen ook griepaanvallen.
Spijtig genoeg gebruiken slechts zeer weinig mensen voldoende vitamine C om echt te kunnen genieten van zijn beschermende werking. Men gaat er nog steeds van uit dat 75 tot 90 milligram ascorbinezuur, die door het ministerie van Volksgezondheid wordt aanbevolen, voldoende is voor een optimale dagelijkse dosis. De realiteit toont aan dat die hoeveelheid net volstaat om scheurbuik te voorkomen, maar zeker geen garantie biedt om in een optimale gezondheid herfst en winter door te komen.De nobelprijswinnaar Dokter Linus Pauling was dertig jaar geleden de eerste die het belang van hoge dosissen vitamine C beschreef en bekendmaakte. Tijdens de afgelopen kwarteeuw verzamelden duizenden wetenschappers een massa aan bewijzen die aantonen dat vitamine C, voldoende rust en een degelijke hygiëne de beste wapens zijn tegen griep. Daarnaast bestaan er voldoende weerstandverhogende producten om (winter-) ongemakken te voorkomen.

Vitamine C
wordt vaak de "antivermoeidheidsvitamine" genoemd, en terecht, want ze versterkt de weerstand van het organisme en beschermt ons tegen verkoudheden, door de symptomen te verlichten en de duur van de infectie te verminderen. We vinden vitamine C terug in fruit, vooral dan in citrusvruchten - een sinaasappel, een kiwi of een grote citroen leveren op zich al de aanbevolen dagdosis - , en in groenten zoals paprika's, kool of aardappelen. Toch kunnen er tekorten optreden bij kinderen en tieners, die er extra behoefte aan hebben, en vooral bij mensen met slechte eetgewoonten. Personen die met een tekort kampen, moeten soms een supplementenkuur volgen om de winter beter te kunnen trotseren. Ze doen er in elk geval goed aan om dagelijks vers fruit te verorberen en vruchtensap te drinken.vitamine c
  • versterkt het bindweefsel (collageen),
  • verhoogt de activiteit van witte bloedlichaampjes,
  • is nodig voor de aanmaak van interferon,
  • is een antioxidant,
  • heeft een antihistaminewerking,
  • werkt vochtafdrijvend, hetgeen gunstig is voor de bloeddruk
  • heeft een ontgiftende werking, * stimuleert de omzetting van cholesterol in galzuur,
  • heeft bij diabetes type 2 een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel (2 x 1000mg)
  • is betrokken bij een groot aantal andere stofwisselingsprocessen zoals de ijzeropname, de glutathionproduktie, de vorming van anti-stresshormonen etc. etc.
Hierdoor kan vitamine C, mits de dosering hoog genoeg is, behulpzaam zijn bij de verlichting of genezing van vele ziektes en kwalen. Ook zal, vanwege het uitgebreide werkingsgebied, een tekort aan deze vitamine meer schade aanrichten dan van enige andere voedingsstof. De optimale dagelijkse inname verschilt van persoon tot persoon en is hoger bij stress en ziekte maar zal, volgens vele deskundigen, slechts bij weinig mensen beneden de 2 gram (= 2000mg) liggen.

Verbonden onderwerpen